Tsopikloni on nopeavaikutteinen nukahtamislääke, joten se tulee ottaa juuri ennen nukkumaanmenoa (vaikutus tulee noin 15-20 minuutissa). Tsopiklonin ottaminen tulisi ajoittaa siten, että lääkkeenoton jälkeen olisi mahdollista nukkua esteettömästi 7-8 tuntia heräämisen jälkeisen tokkuraisuuden ehkäisemiseksi.

Tsopikloni soveltuu vain tilapäiseen käyttöön, koska se aiheuttaa riippuvaisuutta. Hengitysvaikeudet, maksan vajaatoiminta sekä myesthenia gravis voivat olla esteitä lääkkeen käytölle. Tsopiklonin kanssa ei myöskään saa käyttää alkoholia.

HUOM! Tarkistathan lääkkeiden kohdalta sopivuuden itsellesi joko apteekista tai lääkäriltä! Otathan huomioon myöskin että kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille, ja että lääkkeillä on myöskin yhteisvaikutuksia.

Information Käytetään sairauksiin

Ei tietoa

Information Käytetään oireisiin

Ei tietoa

Keskustelu

Alla voit keskustella ja kertoa omia kokemuksiasi aiheesta
1_s

Anonyymi
31. joulukuuta

Heip ! Kävin työpaikkalääkärillä masennuksen vuoksi, hän antoi muutaman päivän vapaata ja määräsi lievään unettomuuteen Zopinoxia. Otin ao. lääkettä kolmena peräkkäisenä yönä; uni tuli äkkiä ja se oli helpotus...mutta kun tänäiltana, neljäntenä yönä siis, jätin lääkkeen pois, on olo ollut aivan kauhea ! Maha meni sekaisin, hirveä hytinä päällä -- lisäksi on ollut ihan kauhea olo henkisesti, järkyttävät pelkotilat ja tunne että olen sekoamassa...En nyt uskalla yrittää edes nukkumista kun pelkään mikä olo taas iskee. Tästä yöstä kun selviän niin en varmasti koske koko lääkkeeseen enää. Otin 40mg Propralin aikaisemmin illalla "auttaakseni" alkavaa levottomuutta, mutta liekö tämäkin sitten pahentanut näitä oireita. Onko kellään vastaavia kokemuksia Zopinoxista (tai sen lopettamisesta) ? Kiitos paljon !
Nimim. Kauhua Kampissa

13_s

1. tammikuuta

Kaikille unilääkkeet eivät sovi. Yleensä näin voimakkaita sivuoireita harvemmin esiintyy lyhytvaikutteisten unilääkkeiden nauttimisen jälkeen. Lyhytvaikutteiset unilääkkeet olisi tarkoitettu pääasiallisesti lyhytaikaiseen käyttöön. Niitä voi silloin tällöin käyttää välttäen sen syntymistä tavaksi. Hyvä fysiologinen keino yrittää purkaa ahdistusta, ylienergisyyttä,kielteisiä tunteita ym on harjoittaa jossain muodossa hengästyttävää liikuntaa. Fyysinen väsymys yleensä laukaisee ongelmatilanteet ja antaa paremman yöunen. Myös ajatukset puhdistuvat lenkillä. Mitä hankalampi olo, sitä kovempi tai rasittavampi lenkki voi olla. Yleensä siitä seuraa henkisesti seesteisempi olo. Meillä ei ole enää yhtä luontevaa suhdetta liikunnan virkistävään tehoon kuin vielä muutamia vuosikymmeniä sitten. Siihen olisi kuitenkin tärkeää palata, koska jokainen sitä harjoittava yksilö hyötyy siitä paljon. Ei haittaa, vaikka alku tuntuisi kuinka hankalalta. Ei tarvita kuin lenkkitossut ja jokaiselle lenkki suorituskykynsä mukaan, vaikka hitaasti kävelemällä 60 minuuttia tai parempikuntoisilla kevyt hölkkätahti sillä lailla ettei hengästy liiaksi. lenkiltä on hyvä palata virkistyneenä eikä puolikuolleena, jotta siitä ei synny mörköä ja pelkoa, koska kuka jatkaisi itsensä rääkkäämistä. Tehdään uuden vuoden lupaus ja yritetään pitää kiinni jokapäiväisestä hengästyttävästä liikunnasta! Terve sielu terveessä ruumiissa!