Vähäsuolainen ruokavalio olisi kaikille Suomalaisille suositeltavaa osana perusterveellisiä elämäntapoja. On terveydelle haitallista lisätä valmistettaviin ruokiin ylimääräistä suolaa, koska saamme päivittäisen suolamäärän pelkästään nautituista maito- ja lihatuotteista. Poikkeuksen tähän tarpeeseen muodostavat pieni joukko täysin kasvisruokavaliota nauttivia, pitkäaikaista päivittäistä hikoilua toteuttavia kilpaurheilijoita sekä tropiikissa oleskelevat ihmiset, jolle syntyy jatkuvan hikoilun kautta suolojen täydentämisen tarve. Suolan päivittäinen fysiologinen tarve on 1.3-2.5g /vrk:ssa, jonka elimistö tarvitsee erilaisiin fysiologisiin toimintoihin. Aika tavallinen päiväannoksemme on keskimäärin noin 10g suolaa vuorokaudessa ja hyvä tavoite olisi saavuttaa päivittäin vain yhden teelusikallisen sisältämä määrä eli n 3.5-4 g vuorokaudessa ruokasuolaa. Käytännössä meidän tulisi laskea ruoan suolapitoisuutta vähintään 2 viikon ajan, jonka jälkeen syljen suolapitoisuuden laskiessa suolattomat tuotteet maistuvat sopivan suolaisilta!

Suolan välttäminen olisi tärkeää erityisesti munuais- ja verisuonisairauksista kärsivillä ihmisillä, sillä ylimäärä rasittaa edelleen vajaatoiminnasta kärsiviä munuaisia ja vähentää muiden kuona-aineiden eritystä, mikä saattaa pahentuessaan lisätä riskiä munuaiskiville ja jopa kehonsisäisen myrkytystilaan. Suola aiheuttaa myös osteoporoosin riskin kohoamista. Samalla kehon sisäinen nestemäärä lisääntyy nostaen myös verenpainetta. Suolainen ruoka myös janottaa ja lisääntyneen nesteen tarve korvataan usein kaloripitoisilla juomilla, millä on voimakasta lihomista synnyttävä vaikutus. Samoin epäillään Menieren taudin saattavan aiheutua liiallisesti suolaa sisältävästä ruokavaliosta.

Suolaa ei yleisesti tulisi lisätä mihinkään ruokaan ja niitä voidaan helposti korvata erilaisilla mausteilla ja kasvikunnan tuotteilla kuten sellerillä ja sipulivalmisteilla, joilla saadaan vastaava makuarvo helposti synnytettyä. Samoin esimarinoidut einekset sisältävät yleensä runsaasti suolaa, jonka vuoksi marinointi olisi hyvä suorittaa vasta kotona. Merkittävän määrän suolaa sisältävät myös leivät ja juustot. Erilaiset suolatut ranskanperunat, perunalastut ja muut suolatut pikkupurtavat eivät saisi olla jokapäiväistä ravintoa pelkästään niiden sisältämän suolamäärän takia.

Keskustelu

Aiheesta ei ole viestejä