Uinti on eräs suosituimmista liikuntamuodoista kaikenikäisten keskuudessa. Järvien ja rantamökkien lukumäärä auttaa osaltaan lapsia oppimaan uimaan jo hyvin nuorena. Kesälomien aikana järjestettävät uimakoulut ovat perinteinen suomalaisen lapsen kesäohjelmaan kuuluva leiri ja uimahallien määrä maamme kunnissa yhdistettynä koululiikuntaan takaavat lähes kaikkien lasten uimaan oppimisen. Silti aikuisille järjestettäviin uimakouluihin riittää tulijoita.

Uinti on veden ominaisuuksien vuoksi kaikille sopiva liikuntamuoto, sillä vesi kannattaa ja siksi nivelten kuormitus jää vähemmälle. Veden rentouttava ja hierova vaikutus ja uimahallikäyntiin liittyvä saunominen yhdessä palvelevat tehokkaana rentoutumismuotona.

Uinti on myös laji, jossa harrastaja voi vapaasti asettaa tavoitteensa ja harjoitella helposti sen mukaan satunnaisen harrastajan uimahallikäynneistä aina kilpailutasolle asti.

Uinnin avulla on helppo harjoitella kestävyyttä ja samalla veden vastus kehittää lihasvoimaa luonnollisella tavalla ilman rasitusvammoja. Tekniikan paranemisen myötä uinti muuttuu helpommaksi ja taloudellisemmaksi ja motivaatio harjoitteluun, eri uintitekniikoiden oppimiseen ja harjoittelun monipuolistamiseen kasvaa.

Uinti ja erityisesti vesijuoksu sopivat myös vammojen kuntoutukseen esim. alaraajoihin kohdistuneiden leikkausten jälkeen.

Vesijumpat ovat erityisen sopivia iäkkäämmille liikunnanharrastajille koska jokainen voi itse säädellä veden vastusta raajojen asentoa muuttamalla. Samalla veden hierova vaikutus edesauttaa hyvänolon tunteen saavuttamista.

Keskustelu

Aiheesta ei ole viestejä

Aiheen kysymykset