Riittävä kehon nesteytys on tärkeä osa elimistön optimaalista toimintaa. Päivittäinen nesteen tarve vaihtelee ihmisellä 2-5 litraan päivässä riippuen ilmastosta, hikoilusta sekä työn rasittavuudesta.

Hyvä tapa aamuisin herätessä on nauttia lasi tai puoli lasia kylmää vettä, mikä helpottaa munuaisia ylläpitämään optimaalista toimintaa aineenvaihduntatuotteiden erittymisenä virtsaan. Nesteen nauttiminen tasaisesti pitkin päivää ehkäisee myös väsymystä ja pitää yllä vireystilaa. Paras kehon neste on puhdas vesi. Mehujen ongelma on niiden sisältämät piilokalorit ja alkoholipitoiset juomat puolestaan lihottavat ja aiheuttavat nestehukkaa. Tätä voi ehkäistä riittävällä veden nauttimisella esimerkiksi juhla-aterioiden yhteydessä. Kylmällä vedellä on puolestaan lievästi laihduttava vaikutus.

Hikoilua aiheuttavan urheilusuorituksen aikana nestettä ei tarvitse kehon nestetasapainon takia nauttia, jos suoritus jää korkeintaan tunnin pituiseksi. Sen pidemmässä urheilusuorituksessa nesteytyksestä voi olla hyötyä kehon nestetasapainon ylläpitämisessä ja säätelyssä. Muutamissa sairaustiloissa, kuten vaikea-asteisessa oksennustaudissa sekä yleiskuntoa muuten voimakkasti alentavassa sairaudessa nesteen omaehtoinen nauttiminen ei onnistu tai ole riittävää, jolloin turvaudutaan suonensisäiseen nesteytykseen. nesteytyksen varmistamiseksi näin tehdään usein sairaalahoidossa.

Information Käytetään sairauksiin

Sairaus Hlö:ä Koettu hyöty
169_rs Auringonpistos 4
117_rs Oksennustauti 3
Stub Virtsatiekivi 1
Stub Keltakuume 1
Stub Japanin aivokuume 1
Näytä kaikki

Information Käytetään oireisiin

Oire Hlö:ä Koettu hyöty
104_rs Pyörtyminen 1

Keskustelu

Aiheesta ei ole viestejä