Kaikki pyöräilyn muodot ovat erittäin hyviä perusliikuntamuotoja, jossa harrastaja pystyy helposti kehittämään peruskestävyyttä. Pyöräily on hyvä oheisharjoitusmuoto kaikille muille lajeille ja sopii myös erilaisten vammojen kuntouttamiseen esim. kuntopyörillä, joissa vastus voidaan säätää. Pyöräily on lähes parhaita liikunnan muotoja, jossa voidaan puhua ns. hyötyliikunnasta. Suomessa on erinomainen pyörätieverkosto, joten lyhyitä matkoja voidaan helposti ja turvallisesti liikkua pyörällä ja siten säästää työmatkakuluissa, parkkipaikoissa ja samalla saada raitista ilmaa, kestävyyttä ja hyvää mieltä ennen työpäivän alkua.

Pyöräilyssä polkupyörällä on ehdottoman tärkeää käyttää aina kypärää sekä ennakoida liikenteessä ja noudattaa liikennesääntöjä sekä huomioida muun liikenteen kulku, sillä pyöräilijä on autoilijaa turvattomammassa asemassa.

Kuntosalien yhteyteen parina viime vuonna yleistyneet Spinning-salit ovat kuntopyörällä pyöräilyä yhdessä ryhmän kanssa liikunnanohjaajan johdolla, jolloin yhdessä tekeminen saa liikunnan harrastajan yrittämään enemmän.

Keskustelu

8_s

Proual
10. kesäkuuta

Kesällä onkin mukava hypätä pyörän satulaan...jahka nämä kelit vähän paranisivat.

6_s

kirmar
16. kesäkuuta

Minulla on borrelioosin aiheuttama oikeanpuoleinen hermovaurio joka vei liikuntakyvyn v. 2003.Vuonna 2006 hankimme tandemin. Sitkeällä harjoittelulla olen oppinut pysymään sen kyydissä ja olemme ajanneet jo yli 90 km päivämatkan. Pyöräily on auttanut suuresti kuntoutumisessa, käveleminen ei vielä onnistu kun lyhyitä matkoja (3-4 km). Suosittelen pyöräilyä.

Aiheen kysymykset