Kuvausta ei ole vielä kirjoitettu.

Information Käytetään sairauksiin

Sairaus Hlö:ä Koettu hyöty
255_rs Plantaarifaskiitti 1

Information Käytetään oireisiin

Ei tietoa

Keskustelu

1_s

Anonyymi
13. marraskuuta

Olen 38 vuotias perusterve nainen. Minulla on ilmennyt n. puolitoista kuukautta sitten kipua kantapäässä, joka tuntuu enemmän kantapään keskellä, mutta säteilee kipua myös koko kantapään alueelle. Kipu tuntuu myös akillesjänteen molemminpuolin.



Olen yli 13 vuotta ollut harrastamatta aktiivisesti liikuntaa polvien korjausleikkauksia vaatineiden urheiluvammojen vuoksi. Liikunta jäi hitaan toipumisen tieltä. Vuosien aikana kiloja kertyi ja n. 5 vuotta sitten aloitin kävelyharrastuksen päämääränä terveyden ja kunnon kohentaminen, ylipainon pudotus. Viidessä vuodessa painoa on pudonnut n. 15 kg sitkeällä useiden kilometrien, yleensä 4-7km kävelylenkeillä lähes päivittäin tai vähintään 3-4 kertaa viikossa.



Vasta loppukesästä aloitin kävely-hölkkäyhdistelmän. En ole n. 15 vuoteen juossut tai hölkännyt. Tuntui mukavalta hölköttää vaihteeksi pitkien kävelyiden sijaan.



Sitten ostin uudet lenkkarit, joissa ei ollut riittävää iskunvaimennusta. Huomasin myös hölkätessäni, että vähän liikaa "pamautin" joka askeleella kantapään päälle. Mutta en ajatellut, että siitä tulisi ongelmia. Yhdessä huonot kengät ja tikkaava hölkkätyyli aiheutti kivuliaan kantapään.



Kipua ei tunnu levossa, mutta heti kun olen vaikkapa tunnin kaupungilla asioilla tai puoli tuntia aktiivikävelyllä, kantapää aristuu tunnin, parin päästä tai vasta seuraavana aamuna tuntuu kipua. Aamukipuilu on liikuntaa seuraavana aamuna aina.

Onneksi kipu ei tunnu levossa eikä haittaa unta. Olen illalla ottanut Buranaa tai reilusti C-vitamiinia ja aamukipu on joko sillä poissa tai oleellisesti pienentynyt, mutta oireet palaavat heti, jos käyn kävelyllä ja jätän ottamatta noita nappeja. Ja jos kunnolla rasita jalkaa, napitkaan ei pidä arkuutta poissa.



Olen pitänyt taukoa kävely- ja hölkkäharrastuksissa nyt yli kuukauden, mutta kipu tuntuu silti heti, jos yritän vähänkin lähteä liikkumaan enemmän kuin autolta töihin ja ruokakauppaan, mikä turhauttaa ja harmittaa, koska kaipaan liikuntaa joka päivä eikä ole ilo huomata, että kilo painoa on tullut lisää.



Olen myös huomannut, että jo pidemmän aikaa, n. neljä vuotta, on jalkojeni takaosien lihakset kiristyneet, lyhentyneet, koska en ole harjoittanut venyttelyä ollenkaan vuosien aikana.



Ennen olin hyvin notkea, mutta nyt oudosti jalat ovat todella kireät. Perusvenyttely todella sattuu. Olen epäillytkin, että plantaarifaskiittini ( mitä itse epäilen oireeksi ja samaten tämän palstan vastaaja ), taustalla on monta tekijää; vuosien venyttelemättömyys, mikä on johtanut jalkojen takaosien kiristymiseen, joka puolestaan voi aiheuttaa sitä, että koska reisien takaosat ovat lyhentyneet myös pohjelihakset ovat lyhentyneet ja siksi kiristävät.



Tästä syystä edelleen epäilen, että jalkapohjani on ollut otollisempi alusta tulehdukselle. Jos jalan takaosien lihakset ovat kireät, se voi vaikuttaa jalkapohjienkin lihaksiin kiristämällä niitä edelleen. Lisäksi istumatyö helposti tekee sen, että istuessa ollaan huonossa ryhdissä, lantio puoli makuuasennossa ja tämä taas puolestaan aiheuttaa lisää jalkojen takaosien lihasten kiristymistä.



Pääsääntöisesti uskon kipuni syyksi huonot kengät yhdistettynä liian kantapää-painotteiseen astuntaan hölkässä ja lisänä mukavasti tuo jalkojen takaosien kireys, mikä johtuu venyttelemättömyydestä ja huonosta istuma-asennosta työssä.



Kun kihisin kiukusta itsekseni jalkavaivastani, päätin keksiä tehdä jotain asialle. Tein melko rankkoja venytyssarjoja jalkojeni takaosiin istumalla lattialla ja venyttelemällä jalat auki lattialla sekä venyttelin seisten siten, että laitoin kämmenet lattiaan. Venyttely oli maltillisuudesta huolimatta tuskallista ja vaati kärsivällisyyttä yhdistettynä kivunsietoon. Venyttelin myös pohkeita voimakkaasti muutaman päivän ajan ja lisäksi kahtena iltana peräkkäin sain avokkini hieromaan oikein voiman kanssa reiteni takaosat, jotka tuntuivat hieroessa kuin tukkipuilta. Lisäksi käytimme lihashierontakonetta niin, että menin makuulle mahalleni lattialle ja käsikoneella käytiin läpi reiden takaosien lihakset n. puoli tuntia.

Tämän jälkeen olen huomannut, että jalkalihakseni ovat olleet rennommat ja "irrallisemmat" eikä enää niin tönköt. Olen myös huomannut, että ellen venyttele joka päivä, lihakset nopeasti kiristyvät taas. Erityisesti pohjelihakset ovat kireät. Onko se ihme, kun ei ole vuosiin venytellyt - kestää pitkään, että lihasten kimmoisuus palautuu.



Ilmeisesti tässä ei voi kuin yrittää ajan kanssa kärsivällisesti venytellä ja käyttää kaapista löytämiäni ihania paksupohjaisia kävelykenkiä, joissa erityisesti kantapään kohta on ihanan joustava ja pehmeä ja tekee arasta askelluksesta kissamaisen pehmeän -kivuttoman. Venyttelen, hieron ja syön C-vitamiinia ja rautaa, Buranaa, teen hyvin lyhyitä kävelyjä joskus - terapiaksi. Kun jalkani oli kunnolla hierottu ja venytelty muutaman päivän ajan, kävelin eri tavalla. Kipuillessaan jalkapohjani oli kireä ja astuminen tapahtui jotenkin virheellisesti. Kun koko jalkojen takaosat ja pohkeet saa rennoksi, askel muuttuu normaalimmaksi ja jalka ei siten kävelystäkään niin kipeydy.



Voi kestää pitkään että pystyn taas normaalisti käymään edes kävelylenkeillä. Mutta joka päivä on venyteltävä jalkoja ja muutaman kerran viikossa hierottava ja joka päivä käytettävä kenkiä, joiden kantapään alla on pehmeä iskunvaimennus.



Kun joskus vielä lähden kävelylle kunnolla, minulla tulee olemaan jalassani lenkkarit, joissa on kunnon ilmatyynyt kantapään alla. Se on aivan varma tämän jälkeen.

1_s

Anonyymi
28. kesäkuuta

Kunnon kortisonipiikkikuuri (noin kolme kertaa) ja lepoa. Sillä kipu lähti ja juoksen jälleen. Buranoiden kanssa tuli leikityy yli puoli vuotta ja kipu ei lähtenyt mihinkään.

1_s

Anonyymi
8. lokakuuta

Ihan on samanlainen kokemus. Vasta kortisonipiikki (samoin 3) kertaa paransi tosi pitkään jatkuneen kivun.