Suomessa on lähes 200 000 järveä, joten vedessä liikkuminen on luonnollinen liikuntamuoto. Soutaminen on ollut keino liikkua paikasta toiseen järvialueilla sekä tietenkin liittynyt ravinnonhankintaan, eli kalastukseen, mutta nykyisin soutaminen ja melonta ovat erinomaisia kestävyysurheilulajeja.

Molemmat vaativat tietenkin välineen, soutu vaatii veneen ja melonta kanootin. Soutaminen sisätiloissa, eli kuntosalissa soutulaitteella on erinomainen kestävyysharjoittelumuoto, oiva lämmittely muuhun harjoitteluun sekä tietenkin oheisharjoittelumuoto itse soutamiseen veneellä.

Soutuvene voi olla yksinkertainen itsetehty puuvene, halpa lasikuituvene tai huippuvarusteltu yksikkösoutuvene. Liikeradat ja fysiologiset vaikutukset ovat välineestä huolimatta samanlaisia. Uimataito on syytä kerrata ennen harrastuksen aloittamista sekä turvallisuustekijöiden huomiointi, eli pelastusliivien käyttäminen on välttämätöntä.

Melonta vaatii enemmän tasapainoa ja liikeradat saattavat jäädä hieman toispuoleiseksi, jos melotaan vain toiselta puolelta.

Molemmissa luonnossa liikkuminen, raittiissa ilmassa oleminen sekä esteettiset tekijät ovat helposti saavutettavissa ja kestävyyden paranemisen lisäksi kokonaisvaltainen rentoutuminen on helppoa toteuttaa. Suorituksen jälkeen on erittäin tärkeää venytellä rasitetut lihasryhmät huolellisesti.

Keskustelu

Aiheesta ei ole vielä viestejä Kirjoita uusi viesti

Aiheen kysymykset