Ylipaino ja liitännäissairaudet ovat merkittävästi mukana heikentämässä parhaassa iässäänkin olevan ihmisen työkykyä aiheuttaen myös ennenaikaista eläköitymistä sekä eliniän lyhenemistä.

Laihdutuksen tavoitteena on pysyvä painon pudottaminen, minkä toteuttaminen ei onnistu erilaisten määräaikaisten laihdutuskuurien avulla vaan vaatii pysyviä elintapamuutoksia. Elintapamuutokset on syytä toteuttaa huolellisen suunnittelun ja oman motivaation pohjalta. Tärkeää on ymmärtää terveellisemmän ja vähäkalorisemman ruoan yhteys parempaan terveystasapainoon ja laihtumiseen.

Laihduttaminen onnistuu normaalisti terveen maalaisjärjen avulla, mutta voi joskus vaatia ulkopuolista tukea.

Keskustelu

5_s

m47-267
20. marraskuuta

itse olen huomannut ruokavaliomuutokset ja liikunnan parhaiten laihdutukseen... kunnon lenkki muutaman kerran viikossa ja lisäksi ruokavalioista vähän kaloreiden päälle katsominen niin ajan kanssa muutoksia alkaa näkyä

11_s

sicly
20. marraskuuta

Saman olen huomannut,että ruokavalion muutos+liikunta auttaa laihtumaan.Omana kokemuksenani voin kertoa,että jättäessäni vaalean leivän,pullan ja muut makeat leivonnaiset,makkarat,pastan ja ns.roskaruoan/(pizat,hodarit,ranskalaiset),niin painoni putosi 9kg kolmessa kuukaudessa.Lenkkeillä en voi,mutta käyn vesijumpassa ja vesijuoksemassa pari kertaa viikossa.

1_s

Anonyymi
2. marraskuuta

Liikunta yhdessä ruokavalion kanssa on paras ja tehokkain tapa painon pudotuksessa. Laihdutuspillerit ovat humpuukia. Itse olen saanut painoa pudotettua 10 kg liikunnan lisäämisellä ja ruokavaliolla.

6_s

Elisa
7. marraskuuta

Aivan samoin on minulla, pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla paino laskee tasaisesti. Nyt on ollut liian kipeä liikkuakseni, heti paino lähti nousuun.

Toivottavasti toivun kohta, niin että voin taas aloittaa säännöllisen liikunnan!