Yksi suosituimmista liikuntamuodoista, joka edelleen pitäisi olla mukana kaikkien lajien oheisharjoitteluna, jos elimistö kestää jalkaan osuvien toistuvien iskujen rasitukset.

Lajia on helppo toteuttaa missä tahansa liikuttaessa varsinkin kotimaassa. Ulkomailla joissakin maissa joko liikenteen vilkkaus tai alueen vaarallisuus aiheuttavat rajoituksia. Kuntosalien juoksumatot sallivat ympärivuotisen harrastamisen kaikkialla.

Juoksemiseen, kuten muihinkin lajeihin on tärkeää hankkia asialliset varusteet vammojen ehkäisemiseksi. Erityisen tärkeää on huolehtia siitä, että juoksukengät ovat sopivat ja toistuvia iskuja vaimentavia. Myös nilkkojen ja ranteiden, erityisesti pääalueen ja myös koko kehon lämmöneristyksestä pitää huolehtia siten, että hiki poistuu iholta lähimmän vaatekerroksen läpi seuraavaan kerrokseen ja vaatteet tuulettuvat ja pitävät juoksijan lämpimänä.

Juoksu on aina syytä aloittaa kävellen ja siten huolehtia nilkkojen ja polvien lämmittelystä ja siirtyä sitten vähitellen juoksuun. Juoksija voi valita juoksupinnan ja jos asvaltti muodostaa ongelmia kovuutensa vuoksi, suomalainen metsä tai perinteinen ”pururata” ovat erinomaisia vaihtoehtoja.

Lisämotivaatiota juoksija saa sykemittarista, johon voidaan asettaa sykerajat. Jos haluaa tietää oman aerobisen ja anaerobisen kynnyksen sykealueet, voi ne helposti selvittää kuntotestausasemilla. Silloin voidaan lenkkivauhti helposti pitää sykemittarin avulla sellaisena, jossa syke säilyy aerobisella puolella, eli energiaa suoritukseen tuotetaan hapen avulla ja siten suoritusta voidaan jatkaa pidempään ja sen avulla saadaan halutessa kehosta poltettua rasvaa pois.

Keskustelu

2_s

f60-275
19. marraskuuta

Nyt on ollut aika kylmät ilmat juosta.

5_s

m47-267
20. marraskuuta

kävin juoksemassa eilen ja kylläpä oli hirveää kun tuuli niin himskutisti... mutta eihän siinä kun pitää tahdin päällä ja pistää vähän vaatetta päälle niin pärjäähän sitä. parhaimmillaan on tullut juostua -20c pakkasessakin, toppatakkia vaan päälle ja kaulaliinaa kaulaan

11_s

Ft-Marko
28. lokakuuta

Juoksu on syksyisin suosittu liikuntamuoto.

Varusteiden on oltava juoksijalle sopivat, missä on hyvä muistaa se, että esimerkiksi juoksukengät voi olla syytä uusia, mikäli painossa on tapahtunut muutoksia viimeaikoina. Myös kenkien jousto-ominaisuudet ja tukevuus heikkenevät juoksukilometrien myötä, mikä saattaa antaa aiheen niiden uusimiseen.

Mikäli juostessa nivelet kipeytyvät tai kohtaa muita vaivoja, voi syynä olla virheellinen juoksutekniikka. Tällöin kannattaa harkita juoksukouluun osallistumista, missä keskitytään juoksumäärien ja testaamisen lisäksi myös juoksutekniikan hiomiseen.

Olen järjestänyt ja ollut mukana lukuisissa juoksukouluissa. Jokaisesta olen oppinut jotain uutta, mikä on tehnyt juoksusta helpompaa ja vaivat ovat jääneet poissa. Tässäkään asiassa uusi oppi ei mene hukkaan:)

6_s

Elisa
29. lokakuuta

Minun parhaat juoksuni olet tehnyt talvella -20C pakkasessa, mutta kyllä juoksu luistaa, vaatetus on pääasia ja hyvää tekee!













c

Aiheen kysymykset